Skönchock i Amazonas

Utsikt över Amazonas från planet.

Amazon B & B bästa boeendet i djungeln.

Här kan man med fördel ligga och slappa.

Hamnen i Leticia.

Jag och min lilla reskompis.

Nu är vi Peru!

Dags att byta till mindre båt.

Båtar redo att forsla turister.

Och efter att ha åkt genom mangroveträsk och grönska tittar vi plötsligt fram och möts av den här vyn.

Viloplatsen i Peru, här kommer vi att äta lunch.

Goja som dricker upp min tinto.

Peruansk buffé.

Att åka till Amazonas är bland det coolaste jag gjort. Innan vi landade i staden Leticia var det bara milsvidd grönska jag spottade genom flygplansfönstret. Bruna förgreningar av floden Amazonas letade sig genom grönskan som ett fint nät och redan i planet fick jag en exotisk skönchock. Bättre blev det då tropikens hetta slog emot mig då jag klev av planet och förundrat stegade nerför trappen på flygplanet med de andra passagerna för att hämta min lilla röda väska som jag släpat på kors och tvärs runt vårt runda klot sedan den dagen jag fyllde 25. (Yes, det är ett rätt bra tag vi det här laget nu). För första gången i mitt liv var det någon som stod och väntade på mig med en skylt med mitt namn på då jag greppat min väska och gått de få stegen genom flygplatsen ut på gatan. Jag och min kompis som jobbar på ett hotel i Leticia hoppade in i bilen och körde mot hotellet Amazon B&B.

Själva hotellet ligger på cirka fem minuters promenadavstånd från Leticia city eller vad man ska kalla centrumkärnan för. Hotellet är inrett med härliga färger med färggranna hängmattor, macas, i orange vilket tillsammans med grönskan i pation förstärker djungelkänslan och påminner om att man verkligen befinner sig i en djungelstad. Mitt rum skulle jag beskriva som enkelt och funktionellt. Allt jag behövde fanns och fläkten i taket samt AC:n i rummet blev snabbt mina bästa vänner.

Frukosten serverades i pation varje morgon mellan 7-9 på morgonen. Frukostmenyn bestod bland annat av arepas, färsk frukt, äggröra, stekt ägg, bröd, marmelad, choklad, kaffe och färskpressad juice. Det kändes bra att bli ordentligt mätt innan det var dags för djungeläventyr.

Jag företog mig två turer djupt in i djungeln, en till Peru och en in i Colombias regnskogs täta grönska. På båda turerna färdades jag och min lilla resekompanjon Leticia på båt på Rio Amazonas bruna vatten. Känslan att i snabb fart susa fram på floden var obeskrivlig och toppade min exotiska mätare big time. Efter någon timmes färd kom vi fram till vårt delmål i Peru där det var dags att byta båt. Vi hoppade i en kanot som genom slingrande grönska tog oss fram till den plats där vi skulle fiska pirayor och äta Peruansk buffé. Precis när vi satt oss i båten och kommit ut på mitten av sjön öppnade sig himlen och regnet öste ner. Wow, tropiska regn, så kraftiga. Oerhört vackert och jag tog en av de bästa bilderna jag tagit någonsin tror jag. Napp fick jag dock inte den dagen, de sluga pirayorna, som för övrigt ska smaka riktigt bra, åt bara upp mitt bete och lämnade min krok tom. Vår guide hade bättre fieskelycka och såg till att vi fick spana in tänderna på pirayorna ordentligt innan han kastade tillbaka dem i vattnet.

Mitt vackraste foto någonsin! Måste säga att jag är sjukt nöjd. 🙂

Hittar inte var jag skrev namnet på det här lilla djuret.

På den andra utflykten hälsade vi på indianer och dansade med dem, matade tokgalna apor, såg rosa delfiner i  Amazonasfloden (som btw inte kan hoppa) och tog en promenad i staden Porto Narino. Jag shoppade lite hantverk av indianerna i present till mig, maken och barnen och kände mig mycket nöjd med trippen. Sista dagen tog vi en tuk-tuk till Brasilien för att köpa lite godis. Barnen hade beställs kaffegodis som verkligen är jättegott.

Leticia är en liten stad med en central park och ett litet museum och en hamn där alla turistbåtar utgår. Man ”gör stan” rätt fort. Jag besökte museet och fick en guidad tour av säkerhetsvakten som noga kontrollerade att jag förstått allt han sa genom att ställa kontrollfrågor. Kände han att mina svar lät svajiga tog han om allt från början till dess att det stod klart att jag greppat spanskan till hundra procent. Jag gick givetvis till parken på kvällen vid 17.15 då hundratals papegojor från djungeln samlas för en gemensam snurrig flygsession bland parkens träd. Ljudet av alla fåglarna var öronbedövande och det intensifierades ju fler bojorna blev. Helt klart en mäktig upplevelse. jag shoppade också några fina drömfångare till barnen och lite annat hantverk. Givetvis blev det även en väska som det står Leticia på.

Jag åt colombiansk mat njöt av alla goda  och färska juicer. En kväll blev det även pizza på en poppis lokal pizzeria. Efter en vecka av slappande i djungeln, erkänner att hettan gjorde mig rätt slö, kände jag mig totalt avkopplad och skön. Ingen tv, bara en kort session med en av hotellets datorer, och inte mycket pillande på mobilen heller. Jag var som i ett skönt vakuum och föddes energimässigt nog på nytt där i Amazonas hetta. Vistelsen var fantastisk och jag rekommenderar en tripp till Leticia. Amazon B & B erbjuder det perfekta boendet och är en skön oas med personlig service.

Om det är en resa att göra med barn? Ja, absolut! Jag kan knappt bärga mig, vill visa mina barn den tropiska delen av vårt andra hemland pronto. Vilka rikedomar Colombia har! Mina små äventyrare kommer att älska att åka båt på floden, fiska pirayor och spana på alla papegojorna i parken om kvällen. Att åka motorcykel på gropiga vägar utan hjälm är också spännande vilket man väl egentligen inte ska berätta om i vårt paragrafryttarland. Men på landsbyggden i Colombia är det vardag och det kan sitta en hel familj på en hoj som toppas av en abuelo eller abuela.

Det är helt enkelt lite mer äventyr i Colombia vilket gör att resan och upplevelsen blir ett spännande äventyr väl värt att minnas och skryta om när man kommer hem!

Piraya.

Dags att träffa lite apor.

Hej herr Nilsson.

Och oj då, vad hände här?

Fina barn på Micos i Amazonas.

Försäljning av hantverk.

Gojan bojan.

Till sonens rum.

Återvinning i Porto Narino.

Näckrosor i El Vergel.

Fantastisk vy över Amazonas i Porto Narino.

Amazonfloden bredvid Porto Narino.

Selfie med indiankvinna i Macedonia. Vi har fått bevittna ritualdansen där flickor blir kvinnoor i La Pelacon.

Gruppfoto med indianer i Colombia.